تبلیغات
كشكول رئیسی - مصدر الاراجیف - آیا میدانید

كشكول رئیسی - مصدر الاراجیف

برای بهتر شدن مطالب مهمترین عامل نظرات سازنده شما دوستان عزیز میباشد.

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ كشكول رئیسی - مصدر الاراجیف خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

قابل توجه خوانندگان گرامی:

من این روایات و احادیث را صرفا از كتب معتبر و مورد وثوق شیعه كه حتی برخی از این كتب مورد وثوق برادران اهل سنت نیز میباشد استخراج كرده و به نظر شما میرسانم ، همچنین علمائیكه این كتب را نگاشته اند از علمای مؤمن و بعضا هم ملاقاتهائی با امام زمان (عج) داشته و هم مكاتباتی مانند مرحوم شیخ مفید (رض) و خواهشم این است كه در این خصوص بر من خرده گیری نفرمائید چون این مطالب سخنان من نیست و اگر ایراد و اشكالی در آن بود حتما حضرت صاحب الامر (عج) به آن خرده میگرفت و به طور مثال در یكی از توقیعات شریفه به مرحوم شیخ مفید گوشزد میفرمود .

1-

از کتاب ارشاد مرحوم شیخ مفید [باب (چهارم(

در بیان فرزندان آن حضرت‏ علی  علیه السلام]

 در بیان فرزندان امیر المؤمنین علیه السّلام و شماره آنان و نامهاى ایشان .پس (میگوئیم): كه فرزندان امیر المؤمنین علیه السّلام بیست و هفت تن پسر و دختر بودند (باین نامها):حسن علیه السّلام، حسین علیه السّلام، زینب كبرى، زینب صغرى كه كنیه‏اش ام كلثوم بود، و مادر این چهار تن فاطمه بتول و بانوى جهانیان، دختر سید المرسلین و آخرین پیغمبران حضرت محمد (ص) بود.محمد كه كنیه‏اش ابو القاسم بود، و مادرش خوله دختر جعفر بن قیس حنیفه است.عمر، و رقیه كه با هم بدنیا آمدند و مادرشان ام حبیب دختر ربیعة است.عباس، و جعفر، و عثمان، و عبد اللَّه، كه هر چهار تن در ركاب برادرشان حسین علیه السّلام در كربلا شهید شدند، و مادرشان ام البنین دختر حزام بن خالد بن دارم است.یحیى، كه مادرش اسماء دختر عمیس خثعمیة رضى اللَّه عنها است.ام الحسن، و رملة، و مادر این دو ام سعید دختر عروة بن مسعود ثقفى است.نفیسة  و زینب صغرى، و رقیه صغرى، و ام هانى، و ام كرام، و جمانة كه كنیه‏اش ام جعفر بود، و امامة، و ام سلمة، و میمونة، و خدیجة، و فاطمه رحمة اللَّه علیهن كه از زنان دیگر آن حضرت علیه السّلام بودند،و در میان شیعه كسانى هستند كه گویند: فاطمه صلوات اللَّه علیها پس از رسول خدا (ص) پسرى سقط كرد كه رسول خدا آنگاه كه دخترش (فاطمه علیها السّلام) بدان پسر حامله بود او را محسن نام نهاد و بنا بگفته ایشان فرزندان امیر المؤمنین علیه السّلام بیست و هشت تن میباشند و اللَّه اعلم و احكم.پایان جزء اول از كتاب ارشاد، و دنبال آن جزء دوم است كه آغازش

این ترجمه بقلم آقای سید هاشم رسولى محلاتى از کتاب مذکور میباشد.

همانگونه که در کتاب مرحوم شیخ مفید آمده است شهید عثمان فرزند حضرت علی و ام البنین  و شهید ابوبکر فرزند حضرت علی و لیلی دختر مسعود ثقفی بود که همچون عباس و عون و جعفر و ...  در رکاب امام حسین به شهادت رسیده است .

١چرا در عزاداریها از عون و جعفر و عباس اسمی باشد ولی از عثمان و ابوبکر نباشد ؟

٢-آیا این شهیدان چوب اسم خود را میخورند ؟

٣-آیا شما تا این تاریخ از روضه این شهیدان چیزی شنیده اید؟

همچنین ابوبکر بن حسن نیز در رکاب امام حسین به شهادت رسید

 

2-

    از ارشاد مرحوم شیخ مفید -ترجمه رسولى محلاتى، ج‏2، ص: 176

(این روایات پس از اعلام سلسله مراتب از امام صادق (ع) و از پدر بزرگوارشان میباشد و از این روایت استفاده میگردد كه قبر باید چهار گوش بوده و بیش از چهار انگشت نیز از زمین ارتفاع نداشته باشد_ این پرانتز از من است )

 (3) 5- و یونس بن عبد الرحمن از عبد الاعلى غلام آل سام از امام صادق علیه السّلام روایت كرده كه فرمود: پدرم آنچه آنجا است (شاید اشاره بصندوقى فرموده) بمن سپرد، چون هنگام مرگش شد فرمود: چند تن گواه پیش من بیاور، من چهار نفر از قریش را كه در میان ایشان نافع غلام عبد الله بن عمر بود پیش او آوردم، پس فرمود: بنویس: این چیزى است كه یعقوب بپسرانش وصیت كرد: «كه اى پسران من: خدا دین را براى شما برگزیده مبادا بجز اسلام و تسلیم از دنیا بروید» و وصیت كرد محمد بن على به (فرزندش) جعفر بن محمد، و باو دستور داد در آن بردى كه در آن نماز جمعه میخواند كفنش‏ كند، و عمامه را بسرش ببندد، و قبرش را چهارگوش كند، و آن را چهار انگشت از زمین بالا آورد، و هنگام دفن بندهاى كفن او را باز كند، سپس بآن چهار تن گواه فرمود: بخانه‏هاى خویش بازگردید خدایتان رحمت كند.

 

3-

من لا یحضره الفقیه-ترجمه غفارى    ج‏2    524    باب نوادر و اخبار متفرقه .....  ص : 522

 (2) 2040- و در روایت محمّد بن سنان از حذیفة بن منصور از امام صادق علیه السّلام آمده است كه فرمود: ماه رمضان سى روز است كه هیچ گاه كاسته نمیشود.

 (1) 2041- و در روایت حذیفة بن منصور از معاذ بن كثیر- كه او را معاذ بن مسلم هرّاء مینامند- از امام صادق علیه السّلام آمده است كه فرمود: ماه رمضان سى روز است، كه به خدا قسم هیچ گاه نقصان نمى‏پذیرد.

 (2) 2042- و در روایت محمّد بن اسماعیل بن بزیع، از محمّد بن یعقوب، از شعیب، از پدرش، از امام صادق علیه السّلام آمده است به آن امام معروض داشتم كه:

مردم چنین روایت میكنند كه روزه‏هاى بیست و نه روزه پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله از بابت ماه رمضان از روزه‏هاى سى روزه آن حضرت افزون بوده است. امام علیه السّلام فرمود: دروغ گفته‏اند، رسول خدا جز به نحو كامل و تمام روزه نگرفته است، و فرائض و واجبات ناقص نمیشود، زیرا خداى تبارك و تعالى سال را سیصد و شصت روز بیافرید، و آسمانها و زمین را در شش روز خلق كرد، و آنگاه سال را از دخول در این شمار بازداشت، و بنا بر این سال سیصد و پنجاه و چهار روز است، و ماه رمضان سى روز است، زیرا خداى عزّ و جلّ در باره آن فرموده است: وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ و كامل به معنى تمام است، و شوال بیست و نه روز، و ذو القعده سى روز است، زیرا خداى عزّ و جلّ در باره آن فرموده است: وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِینَ لَیْلَةً و بنا بر این ماه گاهى‏بیست و نه روز و گاهى سى روز است، یعنى یك ماه تمام است و یك ماه ناقص است، و ماه رمضان هیچ گاه ناقص نمیشود، و شعبان هیچ گاه تمام نمیگردد.

 (1) 2043- و ابو بصیر در باره معنى قول خداى عزّ و جلّ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ از امام صادق علیه السّلام سؤال كرد، امام علیه السّلام جواب فرمود: كمال عدّه سى روز است.

 (2) 2044- و از یاسر خادم روایت شده است كه گفت: از امام رضا علیه السّلام سؤال كردم كه: آیا ماه رمضان بیست و نه روز مى‏شود؟ امام فرمود: ماه رمضان هیچ گاه كمتر از سى روز نمیشود.مصنّف این كتاب- رضى اللَّه عنه- گوید: هر كس بر خلاف این اخبار عمل كرده و مطابق رأى اهل سنّت فتوا داده است از وى باید تقیّه نمود همچنان كه از اهل جماعت تقیّه میكنیم و با وى سخنى نداریم مگر به تقیّه هر كس كه خواهد باشد. جز كسى كه طلب راه صواب كند و حقّ را بجوید كه در این صورت باید براى او امر را روشن كرد، زیرا بدعت به ترك گفتگو در باره‏اش خود بخود از بین خواهد رفت.

 

4-

من لا یحضره الفقیه-ترجمه غفارى    ج‏1    359    باب در بیان فضیلت مسجدها و حرمت آن و ثواب كسى كه در آنجا نماز گزارد .....  ص : 341

 (4) 719- و سؤال كردند از آن حضرت در باره وقف كردن ملك یا بنا بنفع مساجد یا بر مساجد. آن حضرت فرمود: جایز نیست همانا مجوس یا گبران بر آتشكده‏هاى خود وقف میكنند.

شرح: «اصل حدیث در تهذیب شیخ طوسى چنین است: «أبو الصحارى عن أبى‏عبد اللَّه علیه السّلام قال: قلت له: رجل اشترى دارا فبقیت عرصة فبناها بیت غلّة أتوقف على المسجد؟ فقال: إنّ المجوس أوقفوا على بیت النّار».

 یعنى: ابو الصّحاری گوید:بامام صادق علیه السّلام عرضكردم: شخصى خانه‏اى خریده و در آن بنائى ایجاد كرده و از آن زمین عرصه مانده كه شخص آن را مستغلّى ساخته است آیا آن را میتوان وقف مسجد كرد؟ آن حضرت فرمود: همانا مجوس بر آتشكده‏هاى خود وقف میكنند.

از این حدیث- مؤلّف- رحمه اللَّه- عدم جواز فهمیده و با نقل بمعنى فرموده جایز نیست زیرا مجوس چنین میكنند. شهید صاحب ذكرى و جماعتى دیگر نیز از خبر عدم جواز فهمیده‏اند و چون فتواى آنان جواز است خبر را ردّ و یا توجیه كرده‏اند، و پاره اى دیگر مانند مرحوم مولى محمّد تقى مجلسى احتمال دیگر هم در حدیث داده‏اند كه دلیل بر جوازست،

و گویند: هر گاه مجوس بر آتشكده وقف كنند شما خود اولى هستید كه بر عبادتگاه خویش وقف كنید. ولى لفظ خبر ظهور در منع دارد، و محشى در متن عربى اصل كتاب ذیل این حدیث شرح نسبتا مبسوطى مرقوم فرموده‏اند.

 

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، دفتر اشعار من - سیمین ساق