تبلیغات
كشكول رئیسی - مصدر الاراجیف - روایات و احادیث معتبر

كشكول رئیسی - مصدر الاراجیف

برای بهتر شدن مطالب مهمترین عامل نظرات سازنده شما دوستان عزیز میباشد.

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ كشكول رئیسی - مصدر الاراجیف خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

روایت ١ - در خصوص خمس

 منبع از تاریخ مدینه دمشق ج 16 ص 240.

  

(2) شیخ ابو جعفر صدوق از محمد بن ابراهیم بن اسحاق و او گفت: از ابو على محمّد بن همام شنیدم میگفت: محمد بن عثمان عمرى میفرمود: از حضرت صاحب الزمان علیه السّلام توقیعى بیرون شد كه: هر كس در اجتماع مردم نام مرا بر زبان جارى كند مورد لعنت خداوند قرار خواهد گرفت، و نیز محمد بن همام گفت: از حضرت پرسیدم ظهور كى انجام خواهد گرفت؟ توقیع فرمودند: افرادى كه بخواهند تعیین وقت كنند دروغ‏گو هستند. (3) محمد بن یعقوب كلینى روایت كرده كه اسحاق بن یعقوب گفت: از محمد بن عثمان عمرى خواهش كردم سؤالات مرا خدمت حضرت مهدى علیه السّلام برساند، در جواب من حضرت با خط خود نوشته بودند كه:

 

1- از من سؤال كردى كه چرا گروهى از خویشاوندان من منكر غیبت شده ‏اند، اكنون بدان كسى كه منكر من شود بین من و او قرابتى نیست و آنان هرگز از اهل بیتم محسوب نمیشوند و آنان بهمان راهى میروند كه پسر نوح رفته است.

 

 2- اما راهیكه عمویم جعفر و فرزندان او میروند، راهى است كه برادران یوسف علیه السّلام رفتند.

 

3- نوشیدن فقاع حرام است و باید از نوشیدن آن خوددارى گردد، و لیكن‏ نوشیدن شلماب عیبى ندارد.

 

(شلماب: نوعى نوشیدنى است که از «شیلم» یعنى دانه‏اى شبیه جو، درست مى‏شود و در انسان یک نوع بیهوشى و خواب آلودگى ایجاد میکند)

{ کمال الدین، ج 2، ص 484، به نقل از استاد شعرانى }


4- اموال شما را قبل از اینكه خود را از آلودگی ها پاك نسازید قبول نمیكنیم اینك هر كس میل دارد بطرف ما بیاید و هر كس میخواهد با ما قطع رابطه كند، آن چه را كه خداوند به ما مرحمت فرموده بهتر است از آن كه در نزد شما است.

 

5- ظهور و فرج در اختیار پروردگار است، افرادى كه میخواهند تعیین وقت كنند و موقع خروج را معین نمایند دروغ میگویند.

 

6- افرادى كه پنداشته‏ اند حسین كشته نشده است كافرند و قول آنها دروغ و ضلال است.

 

7- در حوادث واقعه و پیش آمدها به روات احادیث رجوع كنید، زیرا آنان حجت من در میان شما هستند، و من هم حجت خداوند میباشم.

 

8- محمد بن عثمان عمرى كه خداوند از وى و پدرش راضى گردد محل اطمینان و مورد اعتماد من میباشند و نوشته‏ هاى او مانند نوشته‏ هاى من است. (این فرموده امام عصر حجه ابن الحسن العسکری (عج) میباشد که جائی برای حرف اگر به ایشان اعتقاد داشته باشیم نمیگذارد)


9- محمد بن على بن مهزیار اهوازى خداوند بهمین زودى تردید او را زایل میكند و دل او را با ما آشنا میسازد.

 

10- ما جز اموال طاهر مال دیگرى را قبول نمیكنیم، و خرید و فروش زن مغنّیه هم حرام است و بهاى وى قابل تصرف نیست. ( بنا به فرمایش این سفیر محترم صاحب الامر که مورد قبول بدون استثناء همه علما نیز میباشد خمسی پذیرفته است که از راه مشروع کسب گردیده باشد و ذره ای از حرام در آن نباشد که آن دسته از مردم که با دروغ و نیرنگ کاسبی کرده و به نظر خودشان با پرداخت خمس مال خود را پاک میکنند خود را فریب میدهند البته بنا به فرموده محمد بن عثمان عمری رحمه الله علیه _ این توضیح که در پرانتز آمده از بنده است.)


11- محمد بن شاذان از شیعیان ما اهل بیت محسوب است.

 

12- ابو الخطاب محمد بن ابى زینب ملعون است، و اصحاب او هم ملعون میباشند با آنان مجالست مكن و به سخنان آنان گوش نده، زیرا من و پدرانم علیهم السّلام از افعال آنها برائت داریم.

 

13- افرادى كه اموال ما را تصرف میكنند و بدون استحقاق آن را میخورند، مانند این است كه آتش میخورند.

 

14- خمس را به شیعیان خود بخشیدیم و آنان را از پرداخت آن معاف كردیم تا آنگاه كه به ظهور ما برسد، و این براى پاكى ولادت آنها است كه بدون آلودگى‏ متولد شوند.  (‌بنا بر این بند شیعیان تا زمان ظهور از پرداخت این مالیات معاف هستند _ این نظریه از بنده است )


15- كسانى كه در دین خدا مردد شده بودند و پس از این براى آنان ندامت حاصل شد و بطرف ما برگشتند، ما هم از آنها رضایت داریم، و لیكن در اموال مردم مردد كه هنوز حق را درك نكرده‏ اند تصرفى نمیكنیم و احتیاجى به مال آنها نداریم.

 

16- علت وقوع غیبت را نمی توانید درك كنید، زیرا خداوند فرموده: لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ پدران من تحت بیعت خلفاى جور زمان خود بودند، و لیكن من هر گاه خروج كنم بیعت احدى بر من نخواهد بود.

 

17- انتفاع از من در غیبتم مانند انتفاع مردم از آفتاب است در هنگامى كه زیر ابرها پنهان باشد، من براى مردم زمین در حكم مأمنى هستم همان طور كه ستارگان براى مردم آسمان امان هستند، شما از مطالب غیر مفید و سؤالات بى‏ فایده خوددارى كنید، و خود را با موضوعات باطل مشغول نسازید، در تعجیل فرج دعا كنید زیرا فرج شما در آن است «و السلام علیك یا اسحاق بن یعقوب و عَلى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‏». (2) شیخ صدوق از محمد بن صالح همدانى روایت كرده كه خدمت حضرت صاحب الزمان علیه السّلام نوشتم: اهل بیت من مرا اذیت میكنند و می گویند: ائمه اطهار علیهم السّلام فرموده ‏اند: بدترین مخلوقات خدام و كاركنان ما هستند، حضرت در جواب من نوشتند مگر آنان این آیه شریفه را نخوانده‏اند كه: وَ جَعَلْنا بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ الْقُرَى الَّتِی بارَكْنا فِیها قُرىً ظاهِرَةً قراى با بركت ما هستیم و قراى ظاهره هم شما میباشید.

من این روایت را از تاریخ مدینه دمشق ج 16 ص 240 نقل كردم  ولی این توقیع با سندهاى مختلف در منابع دیگر نیز ذکر شده است : «الف» کمال الدین، ج 2، ص 483، حدیث .4 (ب) الغیبه، ص 290، حدیث .247 (ج) احتجاج الطبرسى، ج 2، ص .469 (د) بحارالانوار، ج 53، ص 180، حدیث 10

از کتاب من لا یحضره الفقیه-ترجمه غفارى    ج‏2    347    (باب خمس) .....  ص : 342

 (1) 1659- و از یونس بن یعقوب [بن قیس بجلى‏] روایت است كه گفت:

 «من در محضر امام صادق علیه السّلام بودم كه مردى از قمّاطان «1» به آن حضرت آمد، و گفت: فدایت شوم، سودها و ثروتها و تجارتهائى به دست ما مى ‏افتد كه میدانیم حقّ شما در آن ثابت است، و ما در اداء آن مقصّریم. پس امام علیه السّلام فرمود: اگر امروز در این شرائطى كه بر جامعه مسلمین حاكم است- ما شما را به اداى آن حقوق مكلّف سازیم، در باره شما انصاف نداده ‏ایم.

  (2) 1660- و از على بن مهزیار روایت شده است كه گفت: در نامه ‏اى از امام ابو جعفر علیه السّلام به مردى كه از آن حضرت خواسته بود تا او را در خوردن و آشامیدنش از مال خمس بحلّ كند، به خط آن حضرت خواندم كه نوشته بود: كسى كه به چیزى از حقّ من احتیاج شدید داشته باشد استفاده از آن براى او حلال است.



مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، دفتر اشعار من - سیمین ساق